Більшість підлітків не знають, як створити і зберегти сім’ю
Династії, суспільства, імперії перетворювались в порох, якщо в них починала руйнуватись сім’я.
В. Афанасьєв
Практичний шкільний психолог провів власне дослідження сімейних установок серед учнів 911 класів Новосанжарського та Решетилівського районів. Результати дослідження прямо і опосередковано пояснюються: чому у нашій країні такий великий відсоток розлучення у молодих сім’ях.
У останні часи все більше приходиться задумуватись над тим, чим можна змінити ситуацію в державі. Багато приймається законів, ми йдемо по шляху демократії, але надій, що життя в суспільстві може змінитись на краще, не видно, на мій погляд. А ще більше сумніваєшся у райдужній перспективі, коли кожного дня бачиш дітей, знаєш їх проблеми і приблизно можеш спрогнозувати, чим завершаться ті проблеми. Я давно вже дійшов до висновку, що більшість бід дітей (і суспільства в цілому) починаються тільки з сім’ї. Тому і виникла ідея, так би мовити, «заглянути» в перспективу.
Для підтвердження того, що інститут сім’ї перебуває у нашій державі під серйозною загрозою, наводжу статистику розлучень по двох районах за 5 років.
район |
Новосанжарський |
Решетилівський |
||
рік |
Кількість одружень |
Кількість розлучень |
Кількість одружень |
Кількість розлучень |
2006 |
210 |
117 |
190 |
90 |
2007 |
243 |
128 |
212 |
94 |
2008 |
192 |
116 |
163 |
100 |
2009 |
183 |
93 |
156 |
100 |
2010 |
190 |
80 |
142 |
98 |
Дослідження виконувалась в рамках МАН. Анонімне опитування проводилось практичними психологами шкіл двох районів. Обробку результатів опитування проводили учениці Великокобелячкіської та Шевченкіської ЗОШ ІІІІ ст. М. Лужанська (10 кл.) та І. Ярченко (11 кл.). Нижче наведено результати досліджень. Перша колонка — відповіді по Новосанжарському, друга — по Решатилівському районах, через риску — в тому числі відповіді хлопців.
1.Який шлюб вам більше до вподоби?
а) по любові |
234/108 |
245/131 |
б) по спільних інтересах |
19/13 |
0 |
в) по розрахунку |
4/1 |
2/1 |
г) по випадковості |
7/5 |
0 |
д) по знайомству через шлюбне агенво |
2/2 |
1/1 |
З відповідей по першому питанню видно, що майже всі хотіли б одружитись по любові, але якщо взяти до уваги той факт, якої трансформації в свідомості молодих людей набуло сьогодні це високе почуття, то, напевне, перспектива не зовсім оптимістична. Цю перспективу досить серйозно підкріплює відповідь «б». Її значення для сімейного життя дітям невідоме (не значиме), а це якраз той фактор, який найбільше «утримує» сім’ю від розпаду (його відмітили всього 19 чоловік із 500!). Між тим, шлюби по спільних інтересах найстійкіші.
2.Що важливіше для створення сім’ї?
а) любов (почуття) |
188/108 |
183/90 |
б) матеріальна забезпеченість |
77/50 |
34/27 |
в) знання про виховання дітей |
26/1 |
12/9 |
г) вміння володіти собою |
25/10 |
8/4 |
д) здоров’я |
37/15 |
10/3 |
Важливі та досить інформативні відповіді дали учні на друге запитання. Діти знову «підтвердили» свою некомпетентність щодо створення сім’ї і життя в ній.
3.У скільки років хотіли б одружитися?
а) 18 |
15/7 |
12/3 |
б) 20 |
77/34 |
43/19 |
в) 22 |
96/37 |
99/50 |
г) 25 |
66/44 |
83/52 |
д) більше 30 |
7/5 |
9/9 |
По третьому запитанню маємо результат, який і надалі підтверджуватиме досить ранні шлюби. Майже 80 % планують одружитись до 22 років! Це відповідь на якість життя, якість виховання дітей. І це — одна з причин майбутніх розлученнь.
4.Скільки дітей хотіли б мати?
а) жодного |
3/1 |
11/9 |
б) одного |
74/42 |
31/23 |
в) двох |
151/47 |
151/77 |
г) трьох |
18/6 |
28/16 |
д) більше 3х |
8/4 |
8/8 |
Сьогодні, щоб народжуваність перевищила смертність, кожна українка має народжувати 3х дітей. З таблиці бачимо протилежні наміри у опитуваних. 14 дітей взагалі не планують залишити потомство. Згідно відповідей, у Новосанжарському районі народиться 423 дитини, а бажано 738. Ситуація в Решетилівському районі не краща.
5.Яких знань вам не вистачає для створення сім ї?
а) про виховання дітей |
67/37 |
94/50 |
б) про самого себе |
25/18 |
19/13 |
в) про відносини статей |
22/11 |
22/11 |
г) про життя в сім’ї |
104/45 |
80/41 |
д) про володіння собою |
37/14 |
22/15 |
Якщо прийняти відповіді на п’яте питання як свідчення, що іншим ці знання не потрібні (вони володіють потрібними знаннями), то все рівно виходить досить значимий негативний результат, який підтверджує мету нашої роботи: вчити дітей сімейному життю.
6.Чи дозволите ви вашим батькам виховувати своїх дітей?
а) так |
106/65 |
89/64 |
б) ні |
12/7 |
8/5 |
в) інколи |
105/33 |
83/44 |
г) в крайніх випадках |
24/12 |
18/7 |
д) ні за яких обставин |
8/5 |
16/12 |
У відповідях на 6 питання «зашифрована» ситуація щодо виконання батьками дітей своїх обов’язків по їх вихованню. Бачимо, що в двох районах 68 дітей не погоджуються з відношенням батьків до своїх обов’язків. До них можна додати ще майже 200, які в цьому вагаються. Виходить, що більше 50 % дітей не влаштовує, або вони не знають, їх не навчили в сім’ї, як виховувати. Скоріше, вони «навчені», як робити не потрібно. Але ж це проблеми не вирішує, а навпаки — обов’язково створить її у майбутньому.
7.За зразок сімейних відносин ви будете мати:
а) сім’ю своїх батьків |
71/12 |
74/31 |
б) приклади з літератури, журналів, газет |
9/82 |
4/2 |
в) приклади з кіно |
5/4 |
33/19 |
г) те, чому вчили в школі |
9/41 |
13/9 |
д) всього потроху |
162/76 |
121/51 |
Вище наведені відповіді опосередковано підтверджують попередні припущення. У відповідях на це питання не зрозуміло, з якого джерела будуть братись знання про стосунки в сім’ї, адже за орієнтир батьківська сім’я набрала лише 30 %. Дуже мало!
8.Хто несе більшу відповідальність за психологічний клімат у сімї?
а) чоловік |
48/42 |
40/31 |
б) дружина |
23/14 |
26/17 |
в) обоє разом |
165/56 |
153/72 |
г) батьки |
13/8 |
10/6 |
д) суспільство |
4/4 |
13/4 |
Як бачимо, позитивних відповідей майже половина. А ось друга половина відповідей говорить про необізнаність у цьому питанні.
9. Ви не зійшлись характерами, але прожили більше року у шлюбі, що будете робити?
а) розлучитесь і знайдете іншу (іншого) |
71/39 |
82/41 |
б) підлаштуєтесь під чоловіка (дружину) |
39/20 |
48/30 |
в) перероблятимете характер чоловіка (дружини) |
60/26 |
50/29 |
г) терпітимете |
14/8 |
14/7 |
д) всього потроху |
75/40 |
52/25 |
У відповідях «а» та «в» приховані причини статистичних даних про розлучення на сьогоднішній день. Тобто ситуація вже практично визначена. «Переробляння» характеру обов’язково приведе до розриву стосунків. На жаль, діти цього не знають.
10. Ви дізнаєтесь, що ваша дружина (чоловік) вам зраджує. Що ви будете робити?
а) розлучитесь |
118/54 |
76/41 |
б) пробачите |
41/14 |
30/18 |
в) будете шукати причину в собі |
60/13 |
82/38 |
г) «розберетесь» із тим, хто вам зрадив |
101/61 |
37/25 |
д) теж зрадите |
47/39 |
15/11 |
Ще сумнішу картину вимальовують відповіді на 10 питання. За ними відсоток розлучень буде ще більшим, ніж сьогодні. У цих відповідях приховані агресія, рівень культури, рівень розвитку особистості.
11.Як ви будете реагувати на шкідливі звички чоловіка (дружини): алкоголь, куріння, наркотики, азартні ігри?
а) не реагуватиму |
3/3 |
30/9 |
б) забороню, поставлю ультиматум |
99/54 |
37/29 |
в) допомагатиму позбутись |
175/76 |
135/81 |
г) скаржитимусь батькам |
8/4 |
24/5 |
д) читатиму мораль |
33/19 |
20/14 |
Єдино вірною відповіддю у цьому питанні є відповідь «в», але її вага дуже мала.
12. Чи готові ви іти на поступки майбутньому чоловікові (дружині)?
а) так |
66/40 |
60/41 |
б) ні |
13/8 |
12/8 |
в) інколи |
110/37 |
90/48 |
г) не знаю |
24/13 |
22/13 |
д) не думав (ла) про це |
44/28 |
63/23 |
лючове питання стосунків у сімейному житті також не дало позитивної відповіді і, відповідно, це є «продовження» існуючої життєвої ситуації.
13.Чи будете ви когось залучати до розв’язування сімейних конфліктів?
а) батьків |
13/5 |
35/21 |
б) друзів |
15/9 |
23/13 |
в) психологів |
27/18 |
32/13 |
г) лікарів |
9/9 |
10/5 |
д) нікого, самі розберемось |
200/104 |
143/81 |
Одне з питань, яке дає надію на те, що при виникненні сімейних конфліктів у молодих людей вистачить знань для позитивного їх вирішення.
14.Ви любите хлопця, а він хоче перевірити ваші почуття через інтимні стосунки. Що ви будете робити? (запитання лише для дівчат)
а) погоджусь |
18 |
16 |
б) не погоджусь |
53 |
53 |
в) покину хлопця |
28 |
23 |
г) буду вмовляти не наполягати |
20 |
12 |
д) спитаю когось, що робити |
4 |
20 |
Це питання було більше зорієнтовано на корекцію ситуацій, які досить часто мають місце в стосунках молодих людей. Хоча у відповідях є важлива прихована інформація (орієнтація на ранні інтимні стосунки).
15.Що, на вашу думку, впливає на велику кількість розлучень серед одружених?
а) характери |
75/38 |
52/36 |
б) матеріальні умови |
36/21 |
44/22 |
в) втручання батьків |
56/24 |
22/14 |
г) зрада |
116/51 |
65/35 |
д) невміння іти на поступки |
88/37 |
58/25 |
Відповіді на це питання дають досить тверезу оцінку причин розлучень і підтверджують нашу думку, що молодих людей потрібно готувати до подружнього життя.
16.Ви дізнались, що ви завагітніли. Що ви будете робити? (запитання лише для дівчат)
а) аборт |
7 |
19 |
б) народжуватиму |
90 |
76 |
в) щось інше |
7 |
20 |
17. Чи важлива бажаність дитини для матері?
а) так |
239/107 |
237/129 |
б) ні |
8/6 |
4/1 |
Останні два питання, так як і 14 питання, більше несуть коригуюче навантаження. Але у відповідях є інформація, яка примушує подумати над наслідками відповідей. На 16 питання не всі дівчата дали відповіді, що сигналізує про трудність питання, а також говорить (ще раз) про готовність до раннього вступу у статеві контакти з відповідними наслідками.
Підводячи підсумки аналізу отриманих результатів, хочу відмітити, що загальна картина вийшла невтішною і напрошуються такі висновки:
А) створення сім’ї:
1. Діти не мають знань для свідомого створення своєї сім’ї;
2. Не зрозуміло, звідки діти будуть брати ці знання;
3. 80 % старшокласників зорієнтовані на ранній шлюб — до 22 років;
Б) батьки — діти:
1. У питанні створення своєї сім’ї у відповідях дітей дуже малий відсоток орієнтації на власну родину — 30 %
2. Діти підтверджують низький рівень підготовки своїх батьків у їх вихованні;
В) життя в майбутній сім’ї:
1. Відсутність знань про життя в сім’ї;
2. Низький рівень освіченості і культури у розв’язанні сімейних проблеми;
3. Низький особистісний розвиток по відношення до іншого «Я»;
4. Орієнтація на розлучення більша, ніж намагання зберегти сім’ю;
5. Підростаючими поколіннями статистичний відсоток розлучень буде збережений, якщо не збільшиться.
Г) стосунки «дівчата — хлопці»:
1. Чітка орієнтація на ранні інтимні стосунки у досить значимої кількості дівчат.
Висновок: дітей потрібно готувати до свідомого створення своєї сім’ї, життя в сім’ї, виховання дітей. Ефективним, на мій погляд, було б введення уроку, можливо і не одного. У сьогоднішній ситуації набагато важливіше не знати якихось певних фрагментів навчального предмета, ніж не знати, як створити сім’ю, як у ній жити і як виховувати дітей. Без правильних відповідей на важливі питання ми будемо і далі мати високі цифри розлучень, розбиті сім’ї та, як наслідок, нездорове суспільство.