1 липня закінчується термін, протягом якого, згідно із Постановою № 1371, виданою Кабінетом Міністрів при прем’єрові Юлії Тимошенко, усі власники транспортних засобів з об’ємом двигуна до 50 куб.см., у народі — скутерів, мали зареєструвати своїх двоколісних друзів і помічників у Державній автомобільній інспекції. Теоретично, вже з перших днів липня «даішники» повинні почати штрафувати скутеристів, які не виконали розпорядження Кабміну. Та, як виявилося під час розслідування, проведеного «ЕХО» у Кобеляцькому ВРЕР, яке обслуговує територію Кобеляцького, Новосанжарського, Решетилівського і Козельщинського районів, станом на 8 червня не пройшов державної реєстрації жоден скутер.
Ідею у черговий раз повідомити читачів про необхідність реєстрації мопедів «підкинули» самі співробітники ДАІ. Вони попрохали опублікувати в газеті перелік документів, необхідних при процедурі реєстрації. Ми погодились. І водночас вирішили «на власній шкурі» перевірити, як відбувається ота сама реєстрація.
Спершу знайшли скутериста, який би згодився поїхати у Бутенки, де розташоване реєстраційно-екзаменаційне відділення, і взяти участь у процедурі. Скажемо прямо — натовпу бажаючих не виявилося. Передусім, людей злякала вартість послуги. Адже перед початком експерименту ми зателефонували у ВРЕР і задали просте й сакраментальне запитання: «Скільки брати грошей?» Нам відповіли, що для початку потрібно «озброїтися» 350 гривнями. Але попередили, що це не остаточна цифра. Погодьтеся, що у Кобеляцькому районі небагато людей, які миттєво погодяться заради експерименту віддати таку суму грошей.
Врешті-решт у якості «піддідослідного кролика» була вибрана дружина редактора «ЕХО» Інна Філоненко. Вона є щасливою власницею мопеда «Хонда-Діо». У вівторок пообіді вона прибула у Бутенки до ВРЕР. Враховуючи можливість незапланованих витрат, їй було виділено з сімейного бюджету 500 гривень.
Дорога із Кобеляк до Бутенок на скутері була подолана за 20 хвилин. Час прибуття у ВРЕР був зафіксований. Це сталося о 13.35. Відвідувачів о тій порі було небагато, чоловік двадцять. І тому Інна розраховувала на швидке проходження процедури. Тим більше, що начальник ВРЕР Олег Олефіров одразу сказав, що це перша громадянка, яка зважилася зареєструвати скутер. У період із 29 грудня 2009 року до 8 червня 2010 року жоден власник мопеда із чотирьох районів навіть не спробував пройти реєстрацію.
Інну Філоненко одразу направили до експерта. Молода жінка, яка сиділа у кабінеті начальника написала на папірці дві суми, які необхідно оплатити. Це — 238,39 і 84,00. Після оплати Інна уважно вивчає куди ж і за що заплатила. 84 гривні пішли на рахунок «Полтава-Інформ-Ресурс ДП УМВС». За що — невідомо. 148,74 — комплексний технічний огляд транспортного засобу, 60,85 — визначення об’єму двигуна, 28,80 — комп’ютерні послуги.
Після оплати Інна Філоненко та експерт Андрій Дереча прямують до скутера, який стоїть на оглядовому майданчику. Міліціонер, озброївшись дзеркальцями та іншим приладдям, шукає на мопеді номери двигуна та рами. За шаром пилу їх знайти непросто.
— Є чим протерти? — запитує експерт.
— Немає.
— Цікаво. Обично у жінок все напоготові: і салфетки, і тряпочки, і прокладочки.
— Я не знала. Ще нічого в життя не реєструвала. Хіба що шлюб. (Сміється Інна).
Експерт дістає із кишені паперову серветку і витирає пил на мопеді. Після цього фотографує мопед і номери агрегатів. До місця огляду підходять ще двоє людей, чоловік і жінка. Він запитує:
— А шо, і їх нада реєструвати?
— Нада.
— Боже, ще одну напасть придумали.
Для того, щоб визначити рік випуску та об'єм двигуна транспортного засобу, експерт телефонує у Полтаву. Називає марку мопеда і номери агрегатів. Через деякий час із Полтави повідомляють, що об'єм двигуна даного скутера становить 49 кубічних сантиметрів. А рік, точніше період випуску — 1996–99 роки. Ці дані заносяться у документ під назвою «Висновок спеціаліста». Під час розмови із експертом вдається дізнатися, що рік випуску скутера і об'єм його двигуна визначили по назві транспортного засобу, зайшовши у якусь базу даних у мережі Інтернет. Отже, один захід у всесвітню павутину коштував Інні Філоненко майже 90 гривень. Пізніше, почувши про такі розцінки, системний адміністратор сайту «ЕХО» Олег Русин, вигукнув: «Та я б мільярдером став!» Але не стане. Тому що працює не в НДЕКС при УМВС Полтавської області, на чий рахунок пішли гроші за експертизу.
Найбільше часу у Інни пішло на те, щоб дізнатися, як писати заяву та пояснення, котрі вимагають при реєстрації скутера. Виявилося, що установленої форми цих документів немає. Допоміг автор цієї статті, котрий склав два тексти для ДАІ. При цьому зробив це абсолютно безкоштовно. Інні, у свою чергу, вдалося безкоштовно зробити ксерокопії із паспорта, заяв, пояснень та висновку спеціаліста. Їх зробили тут же, у ВРЕР.
Коли начальник відділення почав читати «Висновок спеціаліста» щодо експертизи Інниного скутера, то на його обличчі з’явилася посмішка. Він запитав:
— А як це рік випуску 1996–99‑ий?
— А я не знаю. Це ж не я експертизу робила.
— А ви б який рік вибрали?
— Я ж жінка. Вибираю 1999‑ий. Можна й двохтисячний.
Залишивши копії заяв та висновків у ВРЕР, Інна поїхала у Кобеляки. На всю процедуру вона витратила дві з половиною години. Це при тому, що вона була єдиною в черзі на реєстрацію скутера. Документа, що засвідчує реєстрацію, вона не отримала. Не отримала тому, що його просто не існує в природі. Крім того, жінці доведеться пройти ще кілька досить дорогих процедур.
Як повідомив Олег Олефіров, пакет документів, необхідних для реєстрації скутера, буде направлений в обласне управління ДАІ. Там транспортний засіб перевірять «на угон». Потім скутеристці доведеться заплатити за номерний знак. І за свідоцтво про реєстрацію чи тимчасовий талон. Який із цих документів будуть видавати власникам скутерів — на сьогоднішній день ще невідомо. Після цього «щаслива» скутеристка заплатить за технічний огляд, за талон про його проходження і транспортний збір. Орієнтована сума всього цього задоволення — близько тисячі гривень.
Одразу після повернення в Кобеляки Інна запитала у першого ж знайомого скутериста:
— Ти будеш платити тисячу за реєстрацію?
— Та що я — ідіот?! (Від редакції: чоловік висловився дещо різкіше). Нехай вони подавляться тим мопедом!
У неформальних розмовах більшість громадян, у тому числі і тих, що в погонах, висловили впевненість, що реєстрацію скутерів або відмінять, або відтермінують.
А начальник ВДАІ Кобеляцького району Володимир Голтвянський повідомив, що вказівки штрафувати скутеристів з 1 липня поки що не надходило. Хоча, згідно із статтею 121 ч. 5 АК України, за керування транспортним засобом без реєстраційних документів порушнику загрожує штраф до 255 гривень.
P. S. Власні кошти, витрачені на невдалу спробу реєстрації скутера, автор статті сподівається повернути, продавши репортаж в інші видання
Скільки коштуватиме власнику мопеда
їзда без претензій з боку ДАІ?
шолом — 150 грн.
експертиза — 335 грн.
тимчасовий талон і номерний знак
— 135 (за версією ДАІ) — 400 грн. (за неофіційною версією)
техогляд — 54,50 грн.
податок з власників транспортного засобу — 3 грн.
Всього: 677,5 грн. або 992,5 грн.
Вартість отримання посвідчення водія категорії «А1» — 1000(?) грн.
Довідка
Перелік документів, необхідних для реєстрації транспортних засобів з об'ємом двигуна до 50 куб. см.
1. Копія громадянського паспорта;
2. Заява від власника т/з;
3. Пояснення власника т/з;
4. Довідка експерта;
5. Документ, який підтверджує законність придбання (у разі відсутності підтверджуючого документа, пояснення власника та осіб, які можуть підтвердити законність придбання т/з);