Житлові субсидії або як держава захищатиме 34% українських сімей?
Особливо спекотним місяцем, на додаток до температурних рекордів, серпень став для працівників Міністерства праці та соціальної політики, регіональних відділень соціального захисту та Пенсійного фонду. Бо саме зараз, незважаючи на сезон відпусток, Урядом розпочато программу з оформлення житлових субсидій з метою захисту широких верств населення від наслідків підвищення ціни на газ та житлово‑комунальні тарифи.
Чому так поспішають? А тому, щоб вже до 15–20 вересня, коли люди почнуть отримувати розрахункові книжки з новими тарифами за попередній місяць, а головне — до початку опалювального сезону (15 жовтня), завершити всю роботу з надання субсидій та максимально «амортизувати» ціновий удар. Саме таку стратегію, аби не залишати людей наодинці з тривожними думками та порожніми гаманцями, обрав Уряд, спрацювавши на випередження. І вже 14 липня було оголошено, що найуразливіші верстви населення не відчують на собі нового цінового шоку завдяки новій, прозорій та спрощеній системі надання субсидій, яка охопить від 1 до 1,5 мільйонів сімей в Україні.
Дехто може заперечити, що субсидії були й раніше, — взагалі, програма «Житлові субсидії» запрацювала в Україні ще у 1995 року. Але, щоб її отримати, у минулі роки люди збирали численні довідки (від 5 до 8), стояли в принизливих чергах тощо. Саме тому система надання субсидій нерідко піддавалася критиці за свою забюрократизованість і громіздкість. Та й люди відверто говорили, що легше сплатити квартплату повністю, аніж зібрати докупи всі необхідні документи.
Для того, щоб не повторювати негативний досвід, цього року Мінпраці розпочало роботу по субсидіях за новою схемою.
По-перше, знижено поріг витрат на оплату комунальних послуг. Відтепер він не перевищуватиме 15 % від родинного доходу для працюючих громадян та 10 % для сімей, які складаються із пенсіонерів, інвалідів і дітей до 18 років. Таким чином, на допомогу держави зможуть розраховувати більш широкі верстви населення! Новою програмою соціальної підтримки буде охоплено від 1 до 1,5 мільйонів сімей.
По-друге, спрощено процедуру надання необхідних документів. З 1 серпня громадяни звільняються від необхідності збирати від організацій, які надають комунальні послуги, довідки, що необхідні для призначення субсидій (зокрема, про склад сім’ї, наявність та вартість комунальних послуг). Така інформація у п’ятиденний термін надаватиметься житлово‑експлуатаційними підприємствами, які поставляють населенню газ для побутових потреб, та іншими підприємствами на запит органів соціального захисту. Що необхідно для оформлення, так це: заява на субсидію, декларація про доходи, а працюючим ще треба буде додати довідки про доходи. При цьому влада, за словами Прем’єр-міністра Миколи Азарова, свідомо йде на принцип довіри при заповненні декларації. Хоча, звичайно, певний контроль здійснюватиметься, і тому, хто дав неправдиві дані про свої доходи, занизивши їх, доведеться все одно, вже заднім числом, сплачувати всю суму.
По-третє, запущено механізм організації нового порядку надання субсидій населенню на регіональному рівні, для чого створені спеціальні комісії, які забезпечуватимуть належну взаємодію між органами системи соціального захисту, підприємствами і організаціями, які працюють у комунальній сфері. Також відкриті гарячі телефонні лінії, організовано надсилання спеціальних адресних листів тощо. І майже за два тижні Пенсійний фонд вже встиг поінформувати кожну сім’ю, в якій є пенсіонер, про спрощений механізм здобуття житлових субсидій. Такі сім’ї отримали лист із спеціальним зверненням Пенсійного фонду, до якого вкладені чисті бланки документів (спрощена форма заяви і декларації про доходи) із зразками їх правильного заповнення, адреса місцевого управління соцзахисту, куди необхідно направити заяву, та конверт для безкоштовної відправки такої заяви для призначення субсидії. 9 мільйонів таких листів уже розіслано по Україні для прискорення процедури оформлення. Завдяки цьому люди зможуть просто вкласти у конверти свої довідки та заповнені заяви і надіслати їх за вказаною адресою. Хіба це не є, як для нашої досить забюрократизованої системи, навіть революційною спрощеністю?
І все ж, можуть виникати різні додаткові питання, бо кожний випадок — це індивідуальна та нестандартна ситуація, яка інколи потребує окремого розгляду та вирішення. Тож, завдяки допомозі спеціалістів управління праці, ми відповідатимемо на ваші запитання, які надходять на «гарячу лінію»: 3–21–30. Вважаємо, що такі відповіді допоможуть вам.
Автор:Анатолій КІСІЛЬ, начальник управління праці та соціального захисту населення
Додати коментар