Всесвітній день захисту прав споживачів

Знову наближається 15 березня — Всесвітній день захисту прав споживачів. Укотре ми згадуємо про наші права, які повинна захищати влада, обрана нами. А які здобутки ми отримали за рік, що минув? Що змінилося на краще у нашому повсякденному житті? Чи краще нас стали обслуговувати підприємства, що займаються наданням послуг? Питань чимало і вони риторичні.
Мабуть, нема українця, який би відмовився від копченого чи вареного м’яса, ковбаси. Ну, хіба що хто має дуже великі проблеми зі здоров’ям. А що нам пропонують співгромадяни-виробники, котрі наповнюють прилавки магазинів такими звабливими харчами? На жаль, як їли ми м’ясні продукти, виготовлені переважно із кісткового борошна та наповнені різними стабілізаторами, консервантами, емульгаторами й харчовими добавками, так і їмо. Особливо це стосується варених ковбас, які заполонили прилавки магазинів.
Чи звертаєте ви увагу на маркування продуктів і на терміни їх виготовлення? Якщо й так, то чи правдиву інформацію можна прочитати на упаковці? Лукавство ж на кожному кроці… І взагалі, чи може людина без лупи чи мікроскопа прочитати набір рисок і позначок, які виробники називають маркуванням товарів? Навіть на деяких молочних продуктах, терміни яких для вживання набагато коротші, вже навчилися не друкувати, а витискати. Звичайно, мало хто зможе прочитати на зморшкуватій обгортці витиснену дату придатності продукту. От і купуємо вже залежалий продукт.
Більшість виробників м’ясо-молочної продукції домоглася від депутатів замінити стандартні технології, що впроваджувалися державою десятками років, на якісь технічні умови, складені ними самими. Що їм до нашого та наших дітей здоров’я?! Основна їхня мета — якнайбільше гривень витягти з наших кишень.
Якість хліба і хлібобулочних виробів, які релізуються в торгових закладах, також не витримують ніякої критики.Це не хліб, а якийсь ерзац-хліб.
Наша громадська організація споживачів нагадує: коли ви сумніваєтеся в якості продукту, то обов’язково попросіть у продавця документ про якість товару (гігієнічний висновок санепідстанції), супровідні документи на продукцію. Це право споживача. Якщо такої документації нема, то, швидше за все, продукція не пройшла експертизи. Так само не варто купувати продукти, коли немає інформації про них українською мовою.
А що вже казати про побутову техніку, засилля на цьому ринку китайського ширвжитку, шкідливих іграшок тощо. Не вистачить газетної площі описати поневіряння споживачів, які їх придбали.
У ході проведеного нашою громадською організацією в м. Кобеляки вивчення стану дотримання прав споживачів закладами роздрібної торгівлі виявлено, що права споживача порушуються і з причин, незалежних від виробників товарів. Так у 25 % торгових точок куточок споживача і книга (скарг) відгуків і пропозицій знаходяться в недоступному для покупця місці; у 8 % закладів куточок споживача і книга відгуків і пропозицій взагалі відсутні; у 50 % магазинів книга відгуків і пропозицій не прошнурована і не опечатана власником-приватним підприємцем; у 16 % закладів у куточках споживача відсутня інформація про адреси і телефони Полтавського управління у справах захисту споживачів; у 50 % магазинів відсутня інформація про режим роботи; у 99 %  на фасадах відсутні вивіски з інформацією про власника (господарюючого суб’єкта); у 33 % закладів частково відсутні цінники на товари, а 80%  цінників по всіх магазинах і кіосках не відповідають встановленим вимогам законодавства; у 25 % продмагазинів були відсутні документи про якість продуктів; у 8 % — продавалися продовольчі товари з простроченим терміном реалізації та рослинна олія в пластикових пляшках з-під мінеральної води та пива; 17 % торгових точок були зачинені з невідомих причин, хоча це і не рекорд, так як при приїзді в місто контролерів податкової служби з Кременчука і Полтави бувають зачинені 99,9 % закладів (хоча всі повинні дотримуватися режиму роботи і працювати…). Багатьма закладами торговлі і послуг не дотримується вимога про використання державної мови.
На нашу думку, мало долучаються до розв’язання проблем споживачів наші владні структури, депутати всіх рівнів, в т. ч. районного та місьського, які зобов’язані захищати своїх виборців. Вони не вносять змін до законів, які більше захищали б споживачів. А ще необхідно надати більше прав громадським організаціям захисту прав споживачів і, як у цивілізованих західних сусідів, надати повну державну підтримку їх діяльності. Тоді й у нас буде, як у розвиненій Європі, де довіра населення до громадських організацій, котрі захищають права споживачів, становить більше 70 відсотків, перевищуючи рейтинги всіх владних, політичних та інших формувань.
Але поки що чи настане свято споживачів в Україні — більше залежить від нас самих. Маємо привчати себе і наших діточок у сім’ях і навчальних закладах змалечку не бути байдужими до своїх прав. Потрібна копітка робота педагогічних колективів, громадських організацій, правничих інституцій та владних структур у розбудові системи правової освіти наших громадян. У 2011 році ми б порадили землякам краще вивчити свої споживацькі права — нині наше суспільство ще погано їх знає. Ні в якому разі не можна підписувати угоди «всліпу», при покупці взуття і інших промислових і продтоварів обов’язково вимагайте від продавця чек чи інше письмове підтвердження. Ну, а якщо вже сталася певна прикра історія і грубо порушуються ваші права — слід звертатися в громадські організації, засоби масової інформації.
У разі порушення прав споживачів у підприємствах торгівлі та побутового обслуговування і ін. можете звертатися в Кобеляцьку районну організацію українських споживачів (м. Кобеляки, вул. Дніпропетровська 8/1), голова комісії з розгляду скарг і заяв громадян Валерій Коробчинський, тел. 34234; голова РОУС Микола  Клименко, моб. тел. 0992838527, і ми надамо вам необхідну допомогу, в т. ч. при необхідності буде здійснено оформлення матеріалів для передачі в суд позовної заяви (організація має власного юриста і досвід судового захисту інтересів споживачів) з відповідними вимогами, в т. ч. про відшкодування неустойки і моральної шкоди, та представлення ваших інтересів у суді.

Автор: Микола Клименко, голова Кобеляцької РОУС; В. Самарський, заст. голови комісії з розгляду скарг і заяв громадян
18 березня 2011, 10:43 | Полтавщина | Суспільство

Додати коментар

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.