Категорія А1, як звуження прав громадян
В тижневику «Ехо» неодноразово друкувалася інформація про проблеми скутеристів. Зацікавила і мене ця тема. Сама маю посвідчення радянського зразка, яке законом ніхто не відміняв і воно є дійсним коли керуєш автомобілем чи мотоциклом, а от сісти на скутер, який по суті є спрощений мотоцикл — зась. Знаючи, що владні чиновники правди вам не скажуть, бо не переймаються власним авторитетом, або, ніяк не визначаться, що для них краще повага чи гроші, я вирішила вивчити питання скутеристів сама. Здоровий глузд підказував те, що для нормальної людини повинно бути очевидним: категорія А1 являється нижчою від категорії А і можна спокійно їздити на скутері, маючи цю категорію. Так виходить і по «поняттям» і за законом. Але ж із статей в «Ехо» виходило, що потрібна обов’язкова заміна посвідчення категорії А на нове з категорією А1. При цьому не пояснювалось скільки ще буде введено зразків посвідчень водія, чи буде введена категорія, наприклад, В3 для власників «Таврій» і «Запорожців», аби тоді вже разом і замінити посвідчення. Категорія В3 це моя придумка, але не завадило б її ввести тоді коли прийде нормальна влада і пересадить усю еліту з «Мерседесів» на вітчизняні «Таврії». Нехай вони ходять і відкривають нову категорію. За радянських часів водійські посвідчення обмінювали, на моїй пам’яті, один раз, а за часів «незалежності» я вже й не пам’ятаю скільки. Зразків українських водійських посвідчень існує, думаю, щонайменше чотири, і це за двадцять років. Виходить, що на кожні вибори по посвідченню. Абсурдність ще й у тім, що категорія А1 введена для керування скутером об’ємом двигуна до 50 куб.см. і, збільшивши його усього на 1 куб.см., вам уже ніякої категорії відкривати і не потрібно, якщо маєте категорію А.
Я так розумію ситуацію. Хтось, дійсно розумний, запропонував ввести категорію А1, аби спростити доступ до керування скутером новачкам. Для цього передбачалося організувати відповідні курси для навчання за спрощеною програмою. Але ж відомо, що благими намірами. І знайшовся хтось «мудріший», а насправді хитріший, і вирішив використати ситуацію для заробітку грошей, як до бюджету шляхом обміну посвідчень та штрафів, так і у власну кишеню, коли доведеться пересічному відкуплятися на дорозі від ДАІ, а то, ще й, дивись, від псевдокозаків чи псевдоекологів. В результаті вийшло так, що той, хто мав посвідчення категорії А, а то й взагалі усіх відомих категорій, та ще може весь вік пропрацював за кермом, виявився «за бортом», і тепер не має права їздити на скутері. А той для кого «винаходили» нову категорію А1, хто не мав ніякого посвідчення, той так і залишився ні з чим від таких новацій. Адже розмова про скутери точиться вже не один рік, а ніяких курсів у Кобеляках немає, а інакше посвідчення категорії А1 не отримати.
Отже, ввівши категорію А1, влада, виходить, з одного боку нічого не дала новачкам, а водіїв позбавила права, яке вони мали до цього, а саме — управління двоколісним транспортним засобом при наявності посвідчення категорії А. Тепер така людина повинна витрачати мізерну пенсію чи зарплатню на обмін посвідчення. Все це називається не інакше, як звуження існуючих прав і свобод громадян, що заборонено Конституцією України. Заявляю це, як юрист ще «радянського зразка». У ті часи дипломи не продавалися, а юридичних вузів було на весь Радянський Союз, мабуть, разів у двадцять менше чим у «вільній» Україні. Хоча для розуміння цього не потрібно мати навіть диплом юриста. Кожен держслужбовець при вступі на держслужбу повинен проходити конкурс і складати іспит на знання Конституції України. Я вже не говорю про цілі державні підрозділи, як то районне управління юстиції, прокуратура, які повинні і контролювати дотримання законів, і роз’яснювати їх громадянам. Коли правили помаранчеві, мене перестала дивувати некомпетентність влади. Але, коли прийшли «регіони», у яких навіть у партійному статуті записано: «3.5. Членство в Партії регіонів є несумісним з …. звуженням змісту існуючих прав і свобод людини і громадянина», то виникає думка про те, що чиновники, або навмисне дискредитують президента, або «держать» народ за лохів і намагаються заробляти на будь-чому, знову ж таки дискредитуючи гаранта і свою політсилу.
Я звернулася 26 квітня до начальника УМВС України в Полтавській області за роз’ясненням з цього приводу. На відміну від органів прокуратури, які надають відповідь виключно рівно через тридцять діб, відповідь з УМВС надійшла раніше, що приємно здивувало. Не буду цитувати усю відповідь, тому що написана вона аж на двох аркушах з посиланням на різноманітні закони, правила і інструкції, але є там такі слова: « Посвідчення водія, видане до набрання чинності Законом України від 24.09.2008 № 586-УІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху», може бути обміняне на нове. При цьому у новому посвідченні водія зазначається, що категорії А1, А — відповідають категорії А».
Отже, посвідчення категорії А «може бути обміняне на нове», а значить може і не бути обміняне, тому що чинне «старе» посвідчення категорії А, аж до тих пір, поки не буде обов’язкова його заміна. Розумів це і чиновник, який готував відповідь, але не міг про це написати прямо, бо, мабуть, чогось боявся. А це вам іще один привід для роздумів про чесність і відкритість влади. Це моя точка зору яка витікає із відповіді на звернення та з елементарного здорового глузду. Але роз’яснення з цього приводу повинна б надати в ЗМІ прокуратура та РУЮ. І непотрібно їздити ні до якого МРЕВ, бо їхня справа видавати і міняти посвідчення, приносячи поповнення до бюджету.
А де ви бачили продавця який би вам пояснював, що його товар купувати не обов’язково?
Іще зауважу, що за інформацією «Ехо» обмін посвідчення коштує 198 грн., насправді це сума, яка сплачується в МРЕВ. Потрібно при сплаті 198 грн. насправді сплатити за банківську послугу 7 грн., для отримання медичної довідки — 139 грн., це без рукавичок, рентгену і т. п., і 25 грн. за фото. Добавте ще проїзд і вийде приблизно 400 грн.
Р.S. Зверніть увагу! Проблема скутеристів мусується на сторінках газети вже не перший рік і влада про це знає, але ніяк не реагує. Зачіпає проблема багатьох людей, скоро вибори, але виборчий штаб ПР нічого не розуміє і не може розібратися у елементарному питанні, при цьому претендуючи на керування не скутером а країною. Дивна країна — Україна. Один знайомий говорив, що медичні довідки потрібно пред’являти не лише для керування скутером. Якщо такі довідки у чиновників причетних до створення «скутерної проблеми» є, то їх можна сміливо притягати за шахрайство і корупцію. Зауважу, що й самі скутери завезли нам не марсіани.
Отже, потрібно зробити висновки, і зошит завести, про який Ігор Миколайович вже не раз згадує, в який обіцянки влади записувати.