Опорні школи — майбутнє освіти
На сьогодні в країні активно триває процес обговорення проекту створення опорних шкіл як майбутнього української освіти. Про це та багато іншого кореспонденти «ЕХО» говорили з начальником відділу освіти Царичанського району Сергієм Китайгорою.
У ході бесіди Сергій Миколайович коротко ознайомив нас з орієнтованою моделлю опорної школи. Опорна школа — це загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів, який надає повну загальну середню освіту. Він забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну бази, зручне розташування і забезпечує допрофільну підготовку та профільне навчання. Опорний заклад має рахунки в установах банку, самостійний баланс, штамп, печатку, ідентифікаційний номер, включає основний заклад та філії. Тобто, має статус юридично незалежної особи.
— Однією з умов існування опорної школи, — наголошує Сергій Китайгора, — є філії (територіально відокремлені структурні підрозділи), які не є юридичними особами. Філії утворюються з метою надання рівного доступу до якісної освіти та наближення місця навчання дітей до місця їх проживання. Опорна школа включає не менше трьох філій. У філіях надається початкова або початкова та базова освіта. Керівництво опорною школою буде здійснювати директор, що призначається за результатами відкритого конкурсу. Директор відповідає за діяльність опорної школи та філій, розпоряджається майном та коштами школи, у тому числі філій. Згідно з Постановою Кабінету Міністрів, в опорній школі повинно навчатися не менше 360 дітей. А концепція обласного департаменту освіти і науки рекомендує наявність 200 дітей. У зв’язку з цим, виникають деякі розбіжності.
Сергій Китайгора впевнений, що в основу повинно бути закладено дотримання нормативу Постанови Кабміну, — 360 чоловік. У опорній школі мають бути принаймні 2 класи по 16 учнів у паралелях вище 4‑го класу.
Начальник відділу освіти висловив і свою особисту точку зору про доцільність опорних шкіл:
— При умові фінансової підтримки опорної школи з її філіями за рахунок субвенцій із різних бюджетів, існування таких закладів є доцільним і обґрунтованим, — вважає Сергій Китайгора. Він пояснив переваги опорного закладу:
— По-перше, будуть розвантажені класи. По-друге, класи будуть ділитися на підгрупи при вивченні української, іноземної мов тощо. По-третє, це дасть змогу використовувати повноцінно варіативну частину робочих планів, тобто, можна вводити додаткові факультативи з предметів, гуртки, групові заняття. По-четверте, це дасть змогу поліпшити матеріально-технічну базу (оновлення кабінетів, обладнання, поточний і капітальний ремонти тощо).
Серед загальноосвітніх шкіл І-ІІІ ступенів найбільше учнів навчається у Царичанській (695), а найменше — у Михайлівській (44). Відповідно, у Бабайківській — 175 дітей, у Ляшківській — 69; Китайгородській —179; Могилівській — 239; Преображенській — 80; Прядівській — 149; Молодіжнянській — 79; Новопідкрязькому НВК — 90. Якщо взяти школи І-ІІ ступеня, то найбільша кількість учнів у Царичанській — 125 (мікрорайон Глинище); а найменша — у Юр’ївській (38). Лисківська має 57 дітей, Могилівська (Зоря) — 81; Залеліївська — 44; Рудківський НВК — 92; Цибульківська — 59. Усього в районі налічується 2395 школярів.
На сьогодні існує ряд малокомплектних шкіл, де утримання одного учня обходиться державі близько 23 тисяч гривень (державний розрахунок — близько 9 тисяч).Як у районі, так і в Україні в цілому дуже актуальною проблемою є функціонування малокомплектних шкіл. В умовах децентралізації вони повинні утримуватися територіальними громадами. Зі слів Сергія Китайгори, першою умовою їхнього існування має бути їхня оптимізація (приєднання до більш комплектних шкіл, пониження ступеня тощо), але при умові організованого підвозу учнів. Сергій Китайгора висловив припущення, що, у принципі, ніхто остаточно не знає, що буде далі відбуватися в умовах сьогоднішніх реформ і які результати вони принесуть.
Має бути оголошений конкурс на кращу модель опорної школи. Проект, який отримає у конкурсі перемогу, ляже в основу Концепції створення опорної школи з її філіями в районі. У конкурсі візьмуть участь Царичанська, Бабайківська, Китайгородська загальноосвітні школи І-ІІІ ступенів.
На останок бесіди ми поцікавились у співбесідника, чи є нарікання батьків з приводу зарахування малечі у дитячі навчальні дошкільні заклади району. На це керівник освітньої галузі відповів, що скарг з цього приводу немає.
Додати коментар