Об’єднання громад у цифрах

Об’єднання громад у цифрах

Про реформу децентралізації вже кожен щось чув. Ця реформа складна і стосується різних сфер життя й діяльності людини. До децентралізації відноситься й реформа місцевого самоврядування. Держава прагне зробити самоврядування дієвим, ефективним, повсюдним, функціональним…

Заходи, що впроваджуються з 2014 року, спрямовані на посилення спроможності органів місцевого самоврядування: фінансової, організаційної, правової.

Спроможною є така територіальна громада, у якій місцеві джерела наповнення бюджету, інфраструктурні та кадрові ресурси є достатніми для вирішення її органами місцевого самоврядування питань місцевого значення, передбачених законодавством, у інтересах жителів територіальної громади.

Так, подолання явищ дотаційності місцевих бюджетів, нерівності розподілення коштів, несправедливої передачі ресурсів через депутатів, залежність від державних органів влади, підтримка ініціативних громад, законодавче врегулювання давніх проблем місцевого самоврядування є планом держави, який впроваджується для підтримки і підвищення спроможності громад. Для цього проведено бюджетну реформу, передано на місця більше коштів, надано великі права місцевій владі, закріплено за радами базового рівня колишні державні податки, що стали тепер місцевими, прийнято ряд законів для полегшення об’єднання зусиль через економічне співробітництво громад та надано можливість добровільно об’єднуватись кільком сусіднім громадам в одну потужну адміністративно­територіальну одиницю — об’єднану територіальну громаду.

Передбачено, що такі новостворені органи місцевого самоврядування будуть мати власні кошти й відповідальність та прямо співпрацюватимуть з урядом України, минаючи районний та обласний рівень. Але жодне міністерство не зможе працювати справедливо й рівно з такою великою кількістю «різнокаліберних» і часто безвідповідальних громад. Тому вирішено було укрупнити територіальні громади, щоб вони були приблизно в одній «ваговій категорії» і їх спроможність співрозмірно зросла до можливості займатися освітою, дорогами, економікою населених пунктів; з іншого боку, щоб наблизити цих надання послуг до людей, які проживають у громаді й не користуватися для цього послугами віддаленого районного центру.

В Україні, до реформи, функціонувало близько 11,5 тисячі сільських, селищних, міських рад різноманітних за населенням, територією, інфраструктурою, ресурсами, історією, природними умовами тощо. Управління такими громадами не було досконалим, а послуги — повсюдними. Виникла необхідність виробити систему надання якісних послуг на рівні органів місцевого самоврядування: освіта, охорона здоров’я, спорт, культура, благоустрій, дороги. Для цього, звичайно, потрібно зменшити кількість малих сільрад з мізерними бюджетами і утворити самодостатні, по­справжньому ефективні міські, селищні, сільські об’єднані територіальні громади, забезпечені для розвитку грошима, населенням, територією. Таких громад має бути кілька тисяч.

Процес уже розпочався і з 2015 року в нашій країні створено 466 об’єднаних територіальних громад. Їх кількість продовжує зростати. Результати позитивні, а зміни — швидкі й приємні. Полтавська область є одним із лідерів за кількістю й якістю впроваджених реформ. Шишацька, Глобинська, Пирятинська, Решетилівська громади лідирують на національному й регіональному рівнях і є прикладом для наслідування.

Не минуть зміни й наш Кобеляцький район. І хоч би як хто не впирався, та об’єднані громади будуть створені. 28 сільрад об’єднаються добровільно або будуть об’єднані в 4­5. Бутенківська громада вже пройшла цей шлях і чекає виборів. Звичайно, перші об’єднані громади вже на десятки й сотні мільйонів гривень попереду від тих, хто вагається й думає. Але справедливість не в рівності!

Законодавством визначено процедуру добровільного об’єднання. Вона досить нескладна й демократична. Для прикладу, наведу таблицю:

Етапи добровільного об’єднання тергромад і строки

Етапи об’єднання

Максимальний строк

за законом

Достатня фактична тривалість (дні)

Вивчення пропозиції щодо ініціювання об’єднання та її громадське обговорення

До 30 з дня надходження пропозиції

До 10 з підготовкою

Розгляд пропозиції щодо об’єднання на сесії ради ініціатора (готується одночасно з обговоренням)

Не визначено

2 з підготовкою і оформленням результатів

Надання пропозиції про об’єднання суміжним тергромадам

Не визначено

1

Вивчення пропозиції щодо об’єднання та її громадське обговорення у суміжній територіальній громаді

До 30 з дня надходження пропозиції

До 10 з підготовкою

Розгляд пропозиції щодо об’єднання на сесії ради суміжної територіальної громади (готується одночасно з обговоренням)

Не визначено

2 з підготовкою і оформленням результатів

Утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад

Не визначено

1

Підготовка проектів рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад та їх громадське обговорення

До 60 обговорення проектів

До 10 з підготовкою

Схвалення проекту рішення щодо добровільного об’єднання всіма радами територіальних громад, які об’єднуються

До 30

2 з підготовкою і оформленням результатів

Направлення проекту рішення щодо об’єднання територіальних громад обласній державній адміністрації для надання висновку відповідності його Конституції та законам України

До 5

2

Підготовка висновку щодо відповідності проекту рішення щодо об’єднання територіальних громад Конституції та законам України

До 10

3

Прийняття рішення радами щодо добровільного об’єднання щодо підтримки об’єднання територіальних громад

Не визначено

3

Загальна тривалість процесу

Більше 165

46

Таким чином, можемо стверджувати, що в межах 2­5 місяців, за наявності згоди громад, можливо здійснити документальні оформлення добровільного об’єднання територіальних громад в ОТГ. Про наступні дії, пов’язані з цим проектом, можу написати в наступному матеріалі.


Автор: Олександр ІСИП, експерт з децентралізації Центру розвитку місцевого самоврядування
31 серпня 2017, 08:54 | Полтавщина | Цікаве

Додати коментар

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.