«Опорна школа допоможе зберегти філії, а не знищити їх»
У цьому навчальному році в Новосанжарському районі з’явилася перша опорна школа. Її центром став навчальний заклад у Руденківці, а філіями — школи у Дубині та Великих Солонцях. Про те, що змінить створення опорного закладу, ми говоримо із його директором, Андрієм Дігтярем.
З чого складається опорна школа?
Опорна школа у Новосанжарському районі складається із трьох навчальних закладів: Руденківська ЗОШ І-ІІІ ступенів (302 учні, 32 вчителі); Дубинівського НВК (43 учні, 15 вихованців дитячого садка, 17 педагогів); Великосолонцівська школа І-ІІ ступенів (43 учні, 11 педагогів).
У чому відмінність опорної школи від неопорної?
Передусім — у наявності власної бухгалтерії. Раніше всі кошти на навчальні заклади району (окрім Новосанжарського НВК) заходили у централізовану бухгалтерію відділу освіти. І вже там розподілялися по школах. У статуті опорного навчального закладу прописана наявність власної бухгалтерії. Відтепер усі субвенції та дотації йтимуть напряму на рахунок закладу, а його керівник зможе ними розпоряджатися. У межах призначення, звісно. При цьому кошти, які надходять як благодійні внески, пожертви чи гранти на конкретну філію, лише на цю філію й можуть бути витрачені. Це також прописано у статуті.
Коли це запрацює?
З початком нового бюджетного року. До 1‑го січня навчальні заклади, які входять до опорної школи, фінансуватимуться за бюджетом, прийнятим на цей рік. До 1‑го січня школи мають актами передати опорному закладу все майно, а всіх педагогів перевести на посади учителів опорної школи.
— Це полегшить перекидку вчителів між школами, — пояснює директор опорної школи Андрій Дігтяр. — Якщо, приміром, у Великих Солонцях захворіє один з учителів, туди можна буде легко направити на підміну педагога з Дубини чи Руденківки.
Що опорний заклад виграє фінансово?
У Полтавській області діє програма розвитку освіти для опорних шкіл. Відповідно до неї з обласного бюджету можуть виділити фінансування для опорного закладу на умовах 50:50 (50 відсотків дає область, 50 відсотків — район). Витратити отримані кошти заклад може лише на: 1) придбання шкільного автобуса; 2) придбання мобільної лабораторії фізики/хімії; 3) придбання комп’ютерного класу.
— Комп’ютерізація філій — одна з перших задач. Неможливо учням отримати розвиток і встигнути за сучасними технологіями, якщо вони працюють на двох комп’ютерах 2000 року випуску. Окрім сучасних комп’ютерів, кожна філія повинна обов’язково мати швидкісний Інтернет. Тільки тоді у закладах може відбуватися сучасний освітній процес. Не можна змушувати людину копати, не давши їй для цього лопату. Не можна навчати дитину у сучасному світі, не маючи сучасних засобів комунікації та пошуку інформації, — переконаний Андрій Дігтяр.
Як уберегти філії від закриття?
Створення опорного закладу з центром у Руденківці та філіями у Дубині та Великих Солонцях одразу викликало побоювання, що з часом головна і найбільша школа просто поглине філії, забравши їх учнів. Проте Андрій Дігтяр переконаний, що створення опорної школи — це чи не єдиний спосіб зберегти життя філіям.
— Учні тікають із маленьких шкіл у великі не через дискомфорт, а, як правило, — через меншу кількість можливостей. Опорний заклад має забезпечити на рівні всіх трьох шкіл — у Руденківці, Дубині та Великих Солонцях — один рівень матеріального, інформаційного, кадрового забезпечення. Якість послуги із навчання в Дубині чи Великих Солонцях не має різнитися від такої ж послуги в Руденківці. Тоді не буде відтоку дітей із філії до більшого закладу.
Батьки мають стати учасниками освітнього процесу
Це — одна із головних передумов підняття рівня освіти у філіях.
— Сьогодні батькам, якщо вони не задоволені рівнем навчання, легше забрати дитину з маленької школи і перевести у велику. Але уявіть собі: дитині потрібно прокинутися о 6:00, встигнути на шкільний автобус, цілий день провести у школі і повернутися додому десь о 17:30. А потім ще вчити уроки! На моє переконання, початкова освіта має залишатися на місці, на рівні філії. А її якість мають контролювати батьки. І, у разі потреби, висувати свої вимоги, — продовжує Андрій Дігтяр.
Аби реалізувати це право, в опорній школі буде створений колегіальний орган управління, до якого входитимуть учителі, представники учнівського самоврядування та батьки.
Додати коментар